DOKUMENTY ROZLICZENIOWE DLA II NABORU W PROGRAMIE MOJA WODA (2021 ROK)

Beneficjenci Programu Priorytetowego „Moja Woda” po zakończeniu przedsięwzięcia i otrzymaniu pisma z Funduszu z informacją potwierdzającą przyznanie Państwu dofinansowania, do Funduszu muszą dostarczyć:

  1. oryginały faktur, rachunków lub innych równoważnych dokumentów księgowych wraz z dowodami zapłaty jeśli płatność nie była dokonana gotówka wystawione na wnioskodawcę/beneficjenta;
  2. protokół odbioru końcowego poświadczone za zgodność z oryginałem wymagane w rozliczeniu wówczas, gdy zakupione elementy montują Państwu firma;
  3. oświadczenie o samodzielnym montażu, wymagane w rozliczeniu wówczas gdy zakupione elementy montują Państwo samodzielnie DATA PODPISANIA OŚWIADCZENIA JEST DATĄ ZAKOŃCZENIA ZADANIA;
  4. zapotrzebowanie na wypłatę, wymagane do uruchomienia wypłaty środków - jeśli plik się nie pobiera należy kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrac opcję "otwórz link w oknie incognito";
  5. oświadczenie o użytkowaniu budynku;
  6. dokumentację fotograficzną obrazującą poszczególne etapy realizowanego przedsięwzięcia.

Dokumenty rozliczeniowe są przyjmowanie tylko w formie papierowej.

Przy rozliczeniu zadania akceptowalne są wyłącznie imienne dokumenty księgowe wystawione na beneficjenta programu.

DOKUMENTY ROZLICZENIOWE DLA I NABORU W PROGRAMIE MOJA WODA (2020 ROK):

Beneficjenci Programu Priorytetowego „Moja Woda” po otrzymaniu z Funduszu informacji potwierdzającej przyznanie dofinansowania (pismo), muszą dostarczyć:

  1. Oryginały faktur, rachunków lub innych równoważnych dokumentów księgowych wystawionych na Beneficjenta wraz z dowodami zapłaty (potwierdzenie zapłaty nie jest wymagane, gdy na fakturze widnieje informacja, że faktura jest opłacona);
  2. Poświadczoną przez Beneficjenta za zgodność z oryginałem kserokopię Protokołu odbioru końcowego i przekazania do użytkowania (w pkt 8 Beneficjent potwierdza, że budynek jest oddany do użytkowania); protokół wymagany jest w rozliczeniu wówczas, gdy zakupione elementy montuje firma;
  3. Kserokopię umowy z Wykonawcą (jeżeli została zawarta);
  4. Oświadczenie Beneficjenta o samodzielnym montażu instalacji (w pkt 3 Beneficjent potwierdza, że budynek jest oddany do użytkowania); oświadczenie wymagane jest w rozliczeniu wówczas, gdy zakupione elementy Beneficjent montuje samodzielnie;
  5. Druk Zapotrzebowania na wypłatę ze środków WFOŚiGW w Katowicach, wymagany do uruchomienia wypłaty środków (plik w formacie *.xls - jeśli plik nie pobiera się automatycznie prosimy kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać "otwórz link w oknie incognito", po pobraniu otworzyć w programie obsługującym arkusze kalkulacyjne);
  6. Dokumentację fotograficzną obrazującą poszczególne etapy realizowanego przedsięwzięcia.

Ponadto na etapie rozliczenia Fundusz może prosić o dodatkowe wyjaśnienia i dokumenty np. kserokopię dokumentu potwierdzającego, że budynek zlokalizowany na nieruchomości objętej wnioskiem o dofinansowanie jest oddany do użytkowania zgodnie z przepisami ustawy Prawo Budowlane – dotyczy budynków nowo budowanych.


Dokumenty rozliczeniowe są przyjmowanie tylko w formie papierowej.

Przy rozliczeniu zadania akceptowalne są wyłącznie imienne dokumenty księgowe wystawione na beneficjenta programu.


WFOŚiGW w Katowicach informuje, że z uwagi na terminy rozpatrywania wniosków oraz specyfikę inwestycji realizowanych w ramach Programu priorytetowego pn. „Moja woda” na lata 2020-2024 maksymalny termin realizacji zadania został wydłużony do 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku w wersji  papierowej.

Wprowadzona zmiana obejmuje wszystkich beneficjentów Programu, którym udzielone zostało dofinansowanie oraz wnioskodawców, którzy nie uzyskali jeszcze dofinansowania.

W przypadku braku potrzeby wydłużenia terminu realizacji zadania, termin ten pozostaje bez zmian.

1. Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach Programu Moja Woda?

Osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny , z wyłączeniem tych nieruchomości, dla których udzielono już dofinansowania z Programu Priorytetowego „Moja Woda” – dalej jako „Program”. Dofinansowanie dotyczy również właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości, na których dopiero planuje się budowę, lub na których rozpoczęto budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jednak z zastrzeżeniem, że budynki te muszą zostać oddane do użytkowania zgodnie z prawem, przed złożeniem dokumentów do rozliczenia dotacji. Oddanie budynku do użytkowania może nastąpić albo poprzez uzyskanie decyzji zezwalającej na użytkowanie albo poprzez uprawomocnienie się zgłoszenia.

2. Na co można przeznaczyć dofinansowanie?

Dofinansowaniu podlegać będzie zakup, dostawa, montaż, budowa i uruchomienie instalacji:

  1. do zebrania wód opadowych (w tym roztopowych) z powierzchni nieprzepuszczalnych posesji, tj. z dachów, chodników, podjazdów (np. łapacze, wpusty, odwodnienie liniowe, przewody odprowadzające wody opadowe – bez orynnowania),
  2. do retencjonowania wód opadowych (w tym roztopowych) w zbiornikach (np. zbiorniki podziemne, zbiorniki naziemne, „oczka wodne”),
  3. do retencjonowana wód opadowych (w tym roztopowych) w gruncie (np. rozszczelnienie powierzchni nieprzepuszczalnych, studnie chłonne, drenaż, ogrody deszczowe – bez kosztów nasadzeń),
  4. do retencjonowania wód opadowych (w tym roztopowych) na dachach – zielone dachy (warstwa drenażowa – bez kosztów nasadzeń),
  5. do wykorzystywania retencjonowanych wód opadowych (w tym roztopowych), np. pompy, filtry, przewody, zraszacze, sterowniki, centrale dystrybucji wody, inne instalacje umożliwiające zagospodarowanie wody opadowej/roztopowej.

Jako wydatki kwalifikowane należy przyjąć wydatki na zakup komponentów, które są trwałą częścią systemu nawadniania/wykorzystania wód opadowych (w tym roztopowych) oraz koszty adaptacji elementów istniejących, które zostaną wykorzystane w instalacji.

W przypadku, jeśli w ramach przedsięwzięcia Wnioskodawca nie przewiduje realizacji zakresu wskazanego w § 6 ust. 4. pkt. 2) Regulaminu II Naboru, na terenie nieruchomości objętej wnioskiem o dofinansowanie musi/muszą znajdować się zbiornik/zbiorniki do gromadzenia wód opadowych lub roztopowych o pojemności łącznej co najmniej 2 m3.

3. Jaka jest forma i wysokość dofinansowania?

Dotacja do 80% kosztów kwalifikowanych instalacji wchodzących w skład przedsięwzięcia, nie więcej niż 5 000,00 zł na jedno przedsięwzięcie.

4. Chcę złożyć wniosek, czy zadanie może być już zrealizowane?

Zadanie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie do Funduszu.

5. Jak można złożyć wniosek o dofinansowanie?

a) Aby złożyć wniosek o dofinansowanie, należy najpierw zarejestrować się w Portalu Beneficjenta a następnie zalogować na swoim osobistym koncie. W tym celu należy wejść na stronę internetową Funduszu pod adresem portal.wfosigw.katowice.pl.

b) Po uzyskaniu hasła i zalogowaniu na swoje konto, należy pobrać, a następnie wypełnić aktywny formularz PDF wniosku o dofinansowanie i wysłać go poprzez Portal Beneficjenta, wypełniony w ten sposób wniosek należy wydrukować i podpisać wraz z niezbędnymi załącznikami i wysłać na adres: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, ul. Plebiscytowa 19, 40-035 Katowice.

6. Czy mogę złożyć kilka wniosków?

W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku na tę samą nieruchomość, rozpatrzeniu podlega tylko pierwszy wniosek (decyduje kolejność wpływu).

Uwaga: jeśli nie jesteś jedynym właścicielem budynku jednorodzinnego, pamiętaj aby wraz z wnioskiem dostarczyć pisemne zgody pozostałych współwłaścicieli na realizację inwestycji.

7. Jak rozliczyć realizowane zadanie?

Beneficjenci Programu Priorytetowego „Moja Woda” realizujący inwestycję w ramach II Naboru wniosków po otrzymaniu z Funduszu informacji potwierdzającej przyznanie dofinansowania (pismo), muszą dostarczyć:

a) imienne oryginały faktur, rachunków lub innych równoważnych dokumentów księgowych wraz z dowodami zapłaty jeśli płatność nie była dokonana gotówką wystawione na wnioskodawcę/beneficjenta;

b) protokół odbioru końcowego poświadczone za zgodność z oryginałem wymagane w rozliczeniu wówczas, gdy zakupione elementy montują Państwu firma;

c) oświadczenie o samodzielnym montażu, wymagane w rozliczeniu wówczas gdy zakupione elementy montują Państwo samodzielnie;

d) zapotrzebowanie na wypłatę, wymagane do uruchomienia wypłaty środków;

e) oświadczenie o użytkowaniu budynku;

f) dokumentację fotograficzną obrazującą poszczególne etapy realizowanego przedsięwzięcia.

8. Posiadam już stary zbiornik na deszczówkę, czy mogę dokupić jeszcze jeden o pojemności np. 0,5 m3? Czy otrzymam zwrot kosztu zakupów w ramach Programu?.

Koszty zakupu nowych zbiorników o łącznej pojemności mniejszej niż 2 m3 są kosztami niekwalifikowanymi, jeśli ich łączna pojemność wyniesie co najmniej 2 m3 koszty te będą uznane za kwalifikowane.

Rozliczenia Programu Moja Woda: 32 722 77 09

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 


1. Kto może ubiegać się o dofinansowanie w ramach Programu Moja Woda i na co należy przeznaczyć otrzymane środki?

O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych z uwzględnieniem domów nowo budowanych z kompletnym systemem orynnowania dachu oddanych do użytkowania przed dniem wypłaty dofinasowania, z wyłączeniem tych nieruchomości, dla których udzielono już dofinansowania z Programu Priorytetowego „Moja Woda”.

2. Na co można przeznaczyć dofinansowanie?

Na zakup, montaż, budowę i uruchomienie instalacji pozwalających na zagospodarowanie wód opadowych  i roztopowych na terenie nieruchomości objętej wnioskiem, takich jak:

a) zbiornik retencyjny szczelny lub infiltracyjny:

  • zbiornik retencyjny nadziemny otwarty od 2 m3 pojemności,
  • zbiornik retencyjny nadziemny zamknięty od 1 m3 pojemności (w przypadku zbiorników o pojemności mniejszej niż 2 m3  wymagane jest aby w ramach dofinansowania zostały zakupione minimum 2 szt.),
  • zbiornik retencyjny podziemny zamknięty od 2 m3 pojemności,

b) przewody odprowadzające wody opadowe zebrane z rynien, wpustów do zbiornika nadziemnego, podziemnego, otwartego lub zamkniętego, szczelnego lub infiltracyjnego,

c) instalacja rozsączająca,

d) elementy do nawadniania lub innego wykorzystania zatrzymanej wody.

3. Jaka jest forma i wysokość dofinansowania?

Dofinansowanie przyznawane jest w formie dotacji, może wynieść do 80% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 5.000,00 zł.

4. Czy zadanie może być już zrealizowane?

Zadanie nie może być zakończone przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie do Funduszu.

5. Jak można złożyć wniosek o dofinansowanie?

a) Aby złożyć wniosek o dofinansowanie, należy najpierw zarejestrować się w Portalu Beneficjenta a następnie zalogować na swoim osobistym koncie. W tym celu należy wejść na stronę internetową Funduszu pod adres portal.wfosigw.katowice.pl.

b) Po uzyskaniu hasła i zalogowaniu na swoje konto, należy pobrać, a następnie wypełnić aktywny formularz PDF wniosku o dofinansowanie dostępny w menu po lewej stronie w zakładce „DEDYKOWANA OFERTA DLA BENEFICJENTA (FORMULARZE WNIOSKÓW)" >"Program priorytetowy MOJA WODA" i wysłać go poprzez Portal Beneficjenta, następnie wypełniony w ten sposób wniosek należy wydrukować i podpisać wraz z niezbędnymi załącznikami i wysłać na adres: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, ul. Plebiscytowa 19, 40-035 Katowice.

6. Czy mogę złożyć kilka wniosków?

W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku na tę samą nieruchomość, rozpatrzeniu podlega tylko pierwszy wniosek (decyduje kolejność wpływu).

7. Uwaga: jeśli nie jesteś jedynym właścicielem budynku jednorodzinnego, pamiętaj aby wraz z wnioskiem dostarczyć pisemne zgody pozostałych współwłaścicieli na realizację inwestycji.

8. Złożyłem wniosek, kiedy otrzymam dotację?

Wypłata powinna nastąpić nie później niż do dnia 31.12.2024 r. oraz maksymalnie do 6 miesięcy od daty dostarczenia przez Beneficjenta do WFOŚiGW w Katowicach kompletnej dokumentacji tj. druku zapotrzebowania wraz z załącznikami.

9. Jak rozliczyć realizowane zadanie?

Beneficjenci Programu Priorytetowego „Moja Woda” po otrzymaniu z Funduszu informacji potwierdzającej przyznanie dofinansowania (pismo), muszą dostarczyć:

a) Oryginały faktur, rachunków lub innych równoważnych dokumentów księgowych wraz z dowodami zapłaty, jeśli płatność nie była dokonana gotówka;
b) Protokół odbioru końcowego i przekazania do użytkowania poświadczony za zgodność z oryginałem, wymagany w rozliczeniu wówczas, gdy zakupione elementy montuje firma;
c) Oświadczenie Beneficjenta o samodzielnym montażu instalacji, wymagane w rozliczeniu wówczas, gdy zakupione elementy beneficjent montuje samodzielnie;
d) Zapotrzebowanie na wypłatę ze środków WFOŚiGW w Katowicach, wymagane do uruchomienia wypłaty środków;
e) Dokumentację fotograficzną obrazującą poszczególne etapy realizowanego przedsięwzięcia.