Dwudziesty pierwszy nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 19 stycznia 2015 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 15/POIiŚ/1.1/12/2014).

Środki przewidziane w ramach dwudziestego pierwszego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 15/POIiŚ/1.1/12/2014), działanie 1.1  - 20,00 mln euro,

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęły 2 wnioski na kwotę dofinansowania ponad 11,4 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad  21,4 mln zł).

 

Dwudziesty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 24 listopada 2014 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 14/POIiŚ/1.1/10/2014).
  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 11/POIiŚ/2.1/10/2014 oraz 12/POIiŚ/2.1/10/2014).

Środki przewidziane w ramach dwudziestego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 14/POIiŚ/1.1/10/2014), działanie 1.1  - 10,00 mln euro,
  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych, działanie 2.1  - 5,00 mln euro (konkurs nr 11/POIiŚ/2.1/10/2014) i 5,00 mln euro (konkurs nr 12/POIiŚ/2.1/10/2014).

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęło 6 wniosków na kwotę dofinansowania ponad 12,7 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad  16,9 mln zł).

 

Dziewiętnasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 18 lipca 2014 r. i dotyczył:

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 10/POIiŚ/2.1/06/2014).

Środki przewidziane w ramach dziewiętnastego naboru:

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 10/POIiŚ/2.1/06/2014).działanie 2.1 – 5,0 mln euro.

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach nie wpłynęły wnioski aplikacyjne w ramach konkursu nr 10/POIiŚ/2.1/06/2014.

 

Osiemnasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 9 czerwca 2014r. i dotyczył:

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 9/POIiŚ/2.1/04/2014).

Środki przewidziane w ramach osiemnastego naboru:

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 9/POIiŚ/2.1/04/2014), działanie 2.1  - 5,00 mln euro

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynął 1 wniosek na kwotę dofinansowania ponad 6,7 mln zł (koszt całkowity projektu to ponad  8,0 mln zł).

 

Siedemnasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 30 maja 2014 r. dla konkursu nr 12/POIiŚ/1.1/04/2014 oraz 6 czerwca 2014 r. dla konkursu 13/POIiŚ/1.1/04/2014 i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM.

Środki przewidziane w ramach siedemnastego naboru:

  • konkurs nr 12/POIiŚ/1.1/04/2014), działanie 1.1  - 10,00 mln euro,
  • Konkurs nr 13/POIiŚ/1.1/04/2014, działanie 1.1 – 24,00 mln euro.

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęło 9 wniosków na kwotę dofinansowania ponad 7,3 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad  9,8 mln zł).

 

Szesnasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 31 grudnia 2013 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 11/POIiŚ/1.1/10/2013).

Środki przewidziane w ramach szesnastego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 11/POIiŚ/1.1/10/2013), działanie 1.1  - 150,00 mln euro,

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęło 5 wniosków na kwotę dofinansowania ponad 28,3 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad  54,8 mln zł).

 

Piętnasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 30 września 2013r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 10/POIiŚ/1.1/07/2013).

Środki przewidziane w ramach piętnastego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 10/POIiŚ/1.1/07/2013), działanie 1.1  - 100,00 mln euro,

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęło 5 wniosków na kwotę dofinansowania ponad 35,5 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad  50 mln zł).

 

Czternasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 22 lipca 2013 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 9/POIiŚ/1.1/06/2013).

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 8/POIiŚ/2.1/06/2013), działanie 2.2 – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 9/POIiŚ/2.2/06/2013).

Środki przewidziane w ramach trzynastego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 9/POIiŚ/1.1/06/2013), działanie 1.1 - 120,00 mln euro,

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 8/POIiŚ/2.1/06/2013), działanie 2.1 - 20,00 mln euro,

  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 9/POIiŚ/2.2/06/2013), działanie 2.2 - 6,00 mln euro.

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęły 2 wnioski na kwotę dofinansowania prawie 3,7 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 10,1 mln zł).

 

Trzynasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 27 maja 2013 r. i dotyczył:

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 7/POIiŚ/2.1/03/2013).

Środki przewidziane w ramach trzynastego naboru:

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 7/POIiŚ/2.1/03/2013), działanie 2.1 - 5,00 mln euro

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynął 1 wniosek na kwotę dofinansowania prawie 2,5 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 3,6 mln zł).

 

Dwunasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 22 kwietnia 2013 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno - ściekowa, działanie 1.1 – Gospodarka wodno – ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 8/POIiŚ/1.1/03/2013).

Środki przewidziane w ramach dwunastego naboru:

  • Gospodarka wodno–ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 8/POIiŚ/1.1/03/2013), działanie 1.1 - 120 mln euro

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęły 4 wnioski na kwotę dofinansowania ponad 31 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 65 mln zł).

 

Jedenasty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 25 lutego 2013r. i dotyczył:

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.2 – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 8/POIiŚ/2.2/01/2013).

Środki przewidziane w ramach jedenastego naboru:

  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 8/POIiŚ/2.2/01/2013), działanie 2.2 – 17,50 mln euro

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach nie wpłynęły wnioski aplikacyjne w ramach konkursu nr 8/POIiŚ/2.2/01/2013.

 

Dziesiąty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 20 sierpnia 2012 r. i dotyczył:

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 6/POIiŚ/2.1/06/2012).

Środki przewidziane w ramach dziesiątego naboru:

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 6/POIiŚ/2.1/06/2013), działanie 2.1 - 30 mln euro

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach nie wpłynęły wnioski aplikacyjne w ramach konkursu nr 6/POIiŚ/2.1/06/2012.

 

Dziewiąty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 18 czerwca 2012r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno - ściekowa, działanie 1.1 – Gospodarka wodno – ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 7/POIiŚ/1.1/04/2012).

Środki przewidziane w ramach dziewiątego naboru:

  • Gospodarka wodno – ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 7/POIiŚ/1.1/04/2012), działanie 1.1 - 162 mln euro

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęło 7 wniosków na kwotę dofinansowania ponad 103 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 225 mln zł).

 

Ósmy nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 16 stycznia 2012r. i dotyczył:

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.2 – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 7/POIiŚ/2.2/02/2011).

Środki przewidziane w ramach ósmego naboru:

  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 7/POIiŚ/2.2/02/2011), działanie 2.2 - 50 mln euro

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach nie wpłynęły wnioski aplikacyjne w ramach konkursu nr 7/POIiŚ/2.2/02/2011.

 

Siódmy nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 14 lutego 2011r. i dotyczył:

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 5/POIiŚ/2.1/01/2011), działanie 2.2 – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 6/POIiŚ/2.2/01/2011).

Środki przewidziane w ramach siódmego naboru:

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 5/POIiŚ/2.1/01/2011), działanie 2.2 – 30 mln euro

  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 6/POIiŚ/2.2/01/2011), działanie 2.2 - 40 mln euro

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęły 2 wnioski, w tym jeden z zakresu gospodarki odpadami na kwotę dofinansowania prawie 5 mln zł (koszt całkowity projektu to ponad 14 mln zł) oraz z zakresu przywracania terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych na kwotę dofinansowania pond 44 mln zł (koszt całkowity projektu to ponad 51 mln zł).

 

Szósty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 30 listopada 2009 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1. – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 6/POIiŚ/1.1/11/2009);

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 4/POIiŚ/2.1/11/2009), działanie 2.2 – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 5/POIiŚ/2.2/11/2009).

Środki przewidziane w ramach szóstego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 6/POIiŚ/1.1/11/2009), działanie 1.1 - 150 mln euro 

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 4/POIiŚ/2.1/11/2009), działanie 2.1 – 200 mln euro

  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 5/POIŚ/2.2/11/2009), działanie 2.2 - 50 mln euro 

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęło 5 wniosków, w tym cztery z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, na kwotę dofinansowania prawie 170 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 314 mln zł) oraz jeden z zakresu gospodarki odpadami na kwotę dofinansowania ponad 7 mln zł (koszt całkowity projektu to ponad 19 mln zł).

 

Piąty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 30 kwietnia 2009 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1. – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 5/POIiŚ/1.1/04/2009)

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 3/POIiS/2.1/04/2009), działanie 2.2 – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 4/POIiŚ/2.2/04/2009).

Środki przewidziane w ramach piątego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 5/POIiŚ/1.1/04/2009), działanie 1.1 - 200 mln euro 

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 3/POIiŚ/2.1/04/2009), działanie 2.1 – 100 mln euro

  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 4/POIiŚ/2.2/04/2009), działanie 2.2 - 50 mln euro 

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynął 1 wniosek, tylko z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, na kwotę ponad 27 mln zł (koszt całkowity projektu to ponad 35 mln zł).

 

Czwarty nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 27 lutego 2009 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1. – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 4/POIiŚ/1.1/02/2009)

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1 – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 2/POIiŚ/2.1/02/2009), działanie 2.2 – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (3/POIiŚ/2.2/02/2009).

Środki przewidziane w ramach czwartego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 4/POIiŚ/1.1/02/2009), działanie 1.1 - 200 mln euro 

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 2/POIiŚ/2.1/02/2009), działanie 2.1 – 100 mln euro

  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 3/POIiŚ/2.2/02/2009), działanie 2.2 - 50 mln euro 

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęły 3 wnioski, tylko z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, na kwotę dofinansowania ponad 61 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 83 mln zł).

 

Trzeci nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 4 grudnia 2008 r. i dotyczył podobnie jak w drugim konkursie:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1. – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 3/POIiŚ/1.1/11/2008),

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.2. – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 2/POIiŚ/2.2/11/2008).

Środki przewidziane w ramach trzeciego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 3/POIiŚ/1.1/11/2008), działanie 1.1 - 200 mln euro 
  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 2/POIiŚ/2.2/11/2008), działanie 2.2 - 50 mln euro 

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęły 4 wnioski, tylko z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, na kwotę dofinansowania ponad 133 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 184 mln zł).

 

Drugi nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 1 września 2008 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1. – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 2/POIiŚ/1.1/08/2008).

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.2. – Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 1/POIiŚ/2.2/08/2008).

Środki przewidziane w ramach drugiego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 2/POIiŚ/1.1/08/2008), działanie 1.1 - 300 mln euro 

  • Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich (konkurs nr 1/POIiŚ/2.2/08/2008), działanie 2.2 - 50 mln euro 

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęło 6 wniosków, wszystkie z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, na kwotę dofinansowania ponad 162 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 285 mln zł).

 

Pierwszy nabór wniosków w ramach PO IiŚ zakończył się 26 maja 2008 r. i dotyczył:

  • Priorytetu I – Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1. – Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 1/POIiŚ/1.1/04/2008),

  • Priorytetu II – Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi, działanie 2.1. – Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 1/POIiŚ/2.1/04/2008).

Środki przewidziane w ramach pierwszego naboru:

  • Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (konkurs nr 1/POIiŚ/1.1/04/2008), działanie 1.1 - 300 mln euro 

  • Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych (konkurs nr 1/POIiŚ/2.1/04/2008), działanie 2.1 - 100 mln euro 

Maksymalny poziom dofinansowania – 85% kosztów kwalifikowanych.

Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wpłynęło 10 wniosków, w tym:

  • 8 wniosków z zakresu gospodarki wodno-ściekowej na łączną kwotę dofinansowania ponad 269 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 383 mln zł), 

  • 2 wnioski z zakresu gospodarki odpadami na kwotę dofinansowania ponad 92 mln zł (koszt całkowity projektów to ponad 139 mln zł).

 

Spośród wszystkich wniosków (zarówno tryb konkursowy jak i indywidualny), które wpłynęły do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, już dziewiętnaście projektów otrzymało Potwierdzenie Instytucji Pośredniczącej w sprawie przyznania dofinansowania z Funduszu Spójności. Są to:

  1. Kanalizacja sanitarna Gminy Jasienica w ramach ochrony zlewni zbiornika Goczałkowickiego – wnioskodawca Gmina Jasienica, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 38 mln zł,
  2. Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy Kłobuck poprzez budowę kanalizacji sanitarnej – wnioskodawca Gmina Kłobuck, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 53 mln zł,
  3. Budowa kompleksowego systemu gospodarki odpadami dla miasta Bielsko-Biała i gmin powiatu bielskiego – wnioskodawca Zakład Gospodarki Odpadami w Bielsku-Białej SA, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 57 mln zł,
  4. Budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie Buczkowice – wnioskodawca Gmina Buczkowice, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 32 mln zł,
  5. Budowa kanalizacji sanitarnej w Brzezinach Nowych, Brzezinach Kolonii, Sobuczynie i we Wrzosowej – wnioskodawca Gmina Poczesna, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 19 mln zł,
  6. Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Myszków - etap I i II – wnioskodawca Gmina Myszków, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 9 mln zł,
  7. Rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Wisła – etap III – wnioskodawca Gmina Wisła, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 44 mln zł,
  8. Budowa systemu kanalizacji w Gminie Łaziska Górne – wnioskodawca Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o., maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 49 mln zł,
  9. Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy Konopiska – wnioskodawca Gmina Konopiska, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 35 mln zł,
  10. Budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie Jaworze – wnioskodawca Gmina Jaworze, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 25 mln zł,
  11. Budowa kompleksowego systemu gospodarki odpadami w Sosnowcu – wnioskodawca Miejski Zakład Składowania Odpadów Spółka z o.o. w Sosnowcu, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 44 mln zł,
  12. Modernizacja gospodarki wodno-ściekowej w Gliwicach - II etap, wnioskodawca Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 35 mln zł,
  13. Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej na terenie Miasta Wojkowice - etap I, wnioskodawca Gmina Wojkowice, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 9 mln zł,
  14. Rozbudowa Zakładu Zagospodarowania Odpadów dla Subregionu Północnego Województwa Śląskiego, wnioskodawca Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o., maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 17 mln zł.
  15. Kanalizacja dorzecza Górnej Odry – gminy Krzyżanowice i Kornowac, wnioskodawca Przedsiębiorstwo Wodociągowo – Kanalizacyjne „Górna Odra” Sp. z o.o.
  16. Oczyszczenie i zabezpieczenie przed wtórną degradacją stawu Kalina oraz rewitalizacja terenu przyległego, wnioskodawca Gmina Świętochłowice, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 44 mln zł,
  17. Modernizacja i rozbudowa systemu kanalizacyjnego Miasta Jaworzna – faza II, wnioskodawca Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., maksymalna kwota dofinansowania to ponad 26 mln zł.
  18. Gospodarka ściekowa w Sosnowcu – Etap II, wnioskodawca Gmina Sosnowiec, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 31 mln zł, 
  19. Rozbudowa i modernizacja Oczyszczalni Ścieków „WARTA” SA w Częstochowie, wnioskodawca Oczyszczalnia Ścieków „WARTA” SA, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 20 mln zł.

Spośród wszystkich Wnioskodawców, którzy złożyli wnioski do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, z siedemnastoma Wojewódzki Fundusz zawarł umowy. Są to:

  1. Gmina Kłobuck ,,Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy Kłobuck poprzez budowę kanalizacji sanitarnej” – maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 36 mln zł,
  2. Gmina Buczkowice ,,Budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie Buczkowice” - maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 21 mln zł,
  3. Gmina Poczesna ,,Budowa kanalizacji sanitarnej w Brzezinach Nowych, Brzezinach Kolonii, Sobuczynie i we Wrzosowej” - maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 14 mln zł,
  4. Zakład Gospodarki Odpadami Spółka Akcyjna w Bielsku Białej „Budowa kompleksowego systemu gospodarki odpadami dla miasta Bielska-Białej i gmin powiatu bielskiego” – maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 51 mln zł,
  5. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o.o. „Budowa systemu kanalizacji w Gminie Łaziska Górne” – maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 49 mln zł,
  6. Gmina Myszków „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Myszków – etap I i II”, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 5 mln zł,
  7. Gmina Wisła „Rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w aglomeracji Wisła – Etap III”, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 15 mln zł,
  8. Gmina Konopiska „Uporządkowanie gospodarki ściekowej na terenie Gminy Konopiska”, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 28 mln zł,
  9. Gmina Jasienica „Kanalizacja sanitarna Gminy Jasienica w ramach ochrony zlewni zbiornika Goczałkowickiego” - maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 19 mln zł,
  10. Gmina Jaworze „Budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie Jaworze” - maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 18 mln zł,
  11. Miejski Zakład Składowania Odpadów Spółka z o.o. w Sosnowcu „Budowa kompleksowego systemu gospodarki odpadami w Sosnowcu” - maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 44 mln zł,
  12. Gmina Wojkowice „Budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej na terenie Miasta Wojkowice – etap I” – maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 9 mln zł,
  13. Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. „Rozbudowa Zakładu Zagospodarowania Odpadów dla Subregionu Północnego Województwa Śląskiego” – maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 17 mln zł.
  14. Oczyszczenie i zabezpieczenie przed wtórną degradacją stawu Kalina oraz rewitalizacja terenu przyległego, wnioskodawca Gmina Świętochłowice, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 44 mln zł.,
  15. Modernizacja i rozbudowa systemu kanalizacyjnego Miasta Jaworzna – faza II, wnioskodawca Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 26 mln zł.
  16. Gospodarka ściekowa w Sosnowcu – Etap II, wnioskodawca Gmina Sosnowiec, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 30 mln zł.
  17. Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków „WARTA” SA w Częstochowie, wnioskodawca Oczyszczalnia Ścieków „WARTA” SA, maksymalna kwota dofinansowania z Funduszu Spójności to ponad 20 mln zł.

Okres kwalifikowania wydatków w ramach PO IiŚ

Okres, w którym mogą być ponoszone wydatki kwalifikowalne nazywany jest okresem kwalifikowania wydatków. Wydatki poniesione poza okresem kwalifikowania wydatków nie mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne.

Co do zasady, początek okresu kwalifikowania wydatków dla projektów realizowanych w ramach PO IiŚ stanowi data 1 stycznia 2007 r. - z zastrzeżeniem szczególnych zasad dotyczących projektów podlegającym regułom pomocy publicznej.

Koniec okresu kwalifikowalności wydatków dla PO IiŚ stanowi data 31 grudnia 2015 r.

Ostateczny okres kwalifikowania wydatków dla danego projektu zostanie określony w umowie o dofinansowanie zawieranej z Beneficjentem, która określi zarówno początkową jak i końcową datę kwalifikowalności wydatków dla projektu. Początkową datą kwalifikowania wydatków może być 1 stycznia 2007 r., również w przypadku, gdy wniosek o dofinansowanie będzie złożony w późniejszym terminie, z zastrzeżeniem szczególnych zasad, które mogą obowiązywać w przypadku pomocy publicznej. Końcowa data kwalifikowalności wydatku będzie mogła zostać zmieniona w uzasadnionym przypadku, na pisemny wniosek Beneficjenta, za zgodą instytucji stanowiącej stronę umowy o dofinansowanie, w formie aneksu do umowy o dofinansowanie z Beneficjentem – jednak w żadnym wypadku końcowa data kwalifikowania wydatków dla projektu nie będzie mogła wykraczać poza datę 31 grudnia 2015 r.

W przypadku projektów podlegających zasadom pomocy publicznej (planuje się, iż pomoc publiczna wystąpi m.in. w działaniach PO IiŚ: 4.1 – 4.6, 6.2, .7.1, 7.3 – 7.4, 10.1, 10.2, 10.4 – 10.7, 11.1 i 11.2):

  1. Objętych programem pomocowym w ramach wyłączeń blokowych bądź programem pomocowym zatwierdzanym przez Komisję Europejską, będą obowiązywały ramy czasowe w nim określone, które mogą być bardziej restrykcyjne niż ogólne zasady dotyczące okresu kwalifikowania wydatków przedstawione powyżej.
  2. Objętych programami pomocowymi przygotowanymi w oparciu o Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013, zgodnie z treścią pkt 38 Wytycznych KE w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013 (Dz. U. UE C54 z 4.3.2006), pomoc może być udzielona, z zastrzeżeniem postanowień szczegółowych rozporządzeń Rady Ministrów dotyczących ustanowienia programów pomocowych w zakresie regionalnej pomocy publicznej w określonych obszarach, wyłącznie wtedy, gdy beneficjent przed rozpoczęciem prac nad realizacją projektu złoży wniosek o przyznanie pomocy, a Instytucja Pośrednicząca POIiŚ potwierdzi następnie na piśmie, że projekt, z zastrzeżeniem szczegółowej weryfikacji wniosku, zasadniczo kwalifikuje się do pomocy, ponieważ spełnia kryteria określone w programie. Wszystkie programy pomocy muszą zawierać wyraźne odniesienie do obydwu powyższych warunków. Jeśli prace rozpoczną się zanim warunki określone w niniejszym punkcie nie zostaną spełnione, projekt w całości nie będzie kwalifikował się do pomocy.
  3. Objętych programami pomocy ad hoc udzielanej na podstawie Wytycznych w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 2007-2013, Instytucja Pośrednicząca przed rozpoczęciem prac nad realizacją projektu, musi wydać list intencyjny w sprawie przyznania pomocy uzależniający ją od zatwierdzenia pomocy przez Komisję. Jeśli prace rozpoczną się zanim warunki określone w niniejszym punkcie nie zostaną spełnione, projekt w całości nie będzie kwalifikował się do pomocy.

W odniesieniu do Działań, w których nie planuje się występowania pomocy publicznej, nie można z góry wykluczyć występowania pomocy publicznej w indywidualnych projektach.

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przewidziano następujące tryby wyboru projektów:

  • tryb indywidualny;
  • tryb systemowy;
  • tryb konkursowy.

W przypadku projektów "dużych", niezależnie od trybu wyboru podejmowana będzie decyzja o przesłaniu projektu do Komisji Europejskiej.

Tryb indywidualny

Tryb indywidualny ma zastosowanie do projektów ujętych w indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych.

Podjęcie decyzji o dofinansowaniu projektu indywidualnego (ujętego w wykazie) podejmowana będzie w oparciu o kryteria formalne oraz kryteria merytoryczne I oraz II stopnia.

Tryb systemowy

Tryb systemowy ma zastosowanie do projektów:

  • wytypowanych przez Ministra Zdrowia wybieranych do dofinansowania pod kątem kryteriów formalnych oraz kryteriów merytorycznych I oraz II stopnia;
  • pomocy technicznej wybieranych do dofinansowania pod kątem kryteriów formalnych oraz kryteriów merytorycznych określonych dla priorytetów XIV i XV.

Tryb konkursowy

Tryb konkursowy ma zastosowanie do projektów wybieranych w ramach konkursów. Projekty konkursowe wybierane będą do dofinansowania w oparciu o kryteria formalne, kryteria merytoryczne I stopnia oraz kryteria merytoryczne II stopnia.

Kryteria wyboru projektów dzielą się na:

  • kryteria dostępu – mające zastosowanie dla projektów wybieranych w ramach działań od 4.2 do 4.6. Kryteria te zawierają się w kartach poświęconych poszczególnym działaniom od 4.2 do 4.6;
  • kryteria formalne – mające zastosowanie do projektów wybieranych w trybach: indywidualnym, systemowym oraz konkursowym. Kryteria formalne mogą być poszerzone o kryteria szczegółowe dla danego typu projektu. Dodatkowe kryteria formalne zawierają się w karcie poświęconej danemu działaniu;
  • kryteria merytoryczne I stopnia – mające zastosowanie do projektów wybieranych w trybie konkursowym systemowym indywidualnym. Kryteria merytoryczne I stopnia mają charakter kryteriów indywidualnych dla danego typu projektu i zawierają się w karcie poświęconej danemu działaniu;
  • kryteria merytoryczne II stopnia – mające zastosowanie do projektów wybieranych w trybach: indywidualnym, systemowym z wyjątkiem projektów pomocy technicznej oraz konkursowym. Kryteria merytoryczne II stopnia mogą być poszerzone o kryteria szczegółowe dla danego typu projektu. Kryteria merytoryczne II stopnia zawierają się w karcie poświęconej danemu działaniu.

Do pobrania:

http://www.pois.2007-2013.gov.pl/Dokumenty/Strony/Dokumenty.aspx

Priorytet I – Gospodarka wodno-ściekowa 

w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” jest jednym z narzędzi współfinansowania realizacji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK). Program ten stanowi plan działań inwestycyjnych w celu osiągnięcia pełnej zgodności z wymogami dyrektywy do końca 2015 r. Zgodnie z założeniami Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych Polska powinna wybudować, rozbudować lub zmodernizować oczyszczalnie ścieków w 318 aglomeracjach powyżej 15 000 RLM. Wymagana jest również rozbudowa lub modernizacja sieci kanalizacji sanitarnej w 459 aglomeracjach o łącznej długości ok. 20 tys. km. Poza tym zgodnie z założeniami Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych Polska powinna wybudować, rozbudować lub zmodernizować oczyszczalnie ścieków w aglomeracjach powyżej 2 000 RLM. Tego typu działanie osiągnięte zostanie poprzez realizację projektów indywidualnych ze środków EFRR realizowanych w ramach 16 regionalnych programów operacyjnych. 

W związku z powyższym w ramach priorytetu w zakresie gospodarki wodno-ściekowej wspierane będą głównie przedsięwzięcia zmierzające do zapewnienia skutecznych i efektywnych systemów zbierania i oczyszczania ścieków komunalnych w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM. Projekty te dotyczyć będą także wyeliminowania ze ścieków niektórych substancji niebezpiecznych bezpośrednio zagrażających życiu i zdrowiu ludzi, dotrzymywania bezpiecznych wskaźników emisyjnych w odniesieniu do pozostałych substancji zagrażających ekosystemom wodnym. W przypadku projektów, w których występuje tylko jeden beneficjent środków oraz projekt dotyczy kompleksowego rozwiązania problemów gospodarki wodno-ściekowej na danym obszarze, dopuszcza się włączenie do zakresu przedsięwzięcia zadań realizowanych w aglomeracjach o RLM od 2 tys. do 15 tys.

W celu zapewnienia odpowiedniej demarkacji i komplementarności działań realizowanych w ramach polityki spójności oraz wspólnej polityki rolnej, zapewniony zostanie system weryfikacji zakresu rzeczowego projektów ubiegających się o wsparcie w ramach POIiŚ, których zadania kwalifikują się również do wsparcia w ramach PROW na lata 2007-2013.

Podstawą weryfikacji będzie oświadczenie Wnioskodawcy składane razem z wnioskiem o dofinansowanie w ramach POIiŚ do instytucji wdrażającej POIiŚ oraz zaświadczenie instytucji wdrażającej właściwej dla PROW przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Dodatkowym kryterium przyznawania wsparcia będzie stopień przyczyniania się do realizacji dyrektyw UE.

W przypadku realizacji kompleksowych projektów, istnieje możliwość włączenia w projekt zadań dotyczących zaopatrzenia w wodę oraz budowy kanalizacji deszczowej, pod warunkiem przyczyniania się do realizacji dyrektywy 91/271/EWG oraz spełnienia warunków, ze 50% kosztów całkowitych projektu dotyczy kanalizacji sanitarnej i oczyszczania ścieków. W ramach priorytetu nie przewiduje się wspierania indywidualnych projektów dotyczących systemów zaopatrzenia w wodę (projekt nie kompleksowy)15 lub budowy kanalizacji deszczowej. W przypadku, gdy beneficjent będzie się starał o uzyskanie dofinansowania na budowę sieci wodociągowej, konieczne jest, aby jej zakres stanowił jedynie element uzupełniający dla całości projektu zorientowanego głównie na poprawie sytuacji ściekowej na danym terenie. Niedopuszczalna jest jednak sytuacja, w której beneficjent będzie się starał o uzyskanie dofinansowania tylko i wyłącznie na budowę sieci wodociągowej w ramach projektu, lub by stanowiła ona większość, czyli ponad 50% zakresu rzeczowego projektu.

W ramach priorytetu współfinansowane będą, zgodnie i na zasadach określonych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego Fundusz Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1164/94, również zarejestrowane przez Komisję Europejską projekty zgłoszone w ramach Funduszu Spójności w sektorze środowiska na podstawie Strategii wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004-200616, które z uwagi na wyczerpanie środków nie mogły otrzymać decyzji w okresie programowania 2004-2006.

Przykładowe rodzaje projektów:

  • budowa, rozbudowa i modernizacja systemów kanalizacji sanitarnej
  • budowa, rozbudowa lub modernizacja oczyszczalni ścieków komunalnych
  • dodatkowo, w uzasadnionych przypadkach jako element kompleksowego projektu, w zakres projektu może zostać włączona budowa i modernizacja systemów zaopatrzenia w wodę oraz budowa kanalizacji deszczowej.

Rodzaje beneficjentów:

  • Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz podmioty świadczące usługi wodno-ściekowe w ramach realizacji obowiązków własnych gmin.

Minimalna wartość projektu: Bez ograniczeń

Maksymalny poziom dofinansowania z funduszy UE: 85% wydatków kwalifikowanych

W ramach działania 1.1, za wydatki kwalifikowalne mogą być uznane wydatki poniesione w opisanym poniżej zakresie:

  • budowa kanalizacji sanitarnej:
  • budowa sieci wodociągowej:
  • wydatki poniesione na budowę przewodów (w tym studzienek) kanalizacyjnych i wodociągowych mogą być uznane za kwalifikowalne, jeżeli ich własność należy do beneficjenta lub podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowanych wskazanego we wniosku oraz umowie o dofinansowanie.

 

W zakresie priorytetu II Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi wspierane będą projekty dotyczące zapobiegania oraz ograniczania wytwarzania odpadów komunalnych, wdrażania technologii odzysku, w tym recyklingu oraz wdrażania technologii ostatecznego unieszkodliwiania odpadów komunalnych i likwidacji zagrożeń wynikających ze składowania odpadów. Ponadto, w zakresie ochrony powierzchni ziemi wspierane będą projekty dotyczące rekultywacji terenów zdegradowanych na cele przyrodnicze, stabilizacji osuwisk oraz ochrony brzegów morskich.

Zgodnie z założeniami, priorytet ma przyczynić się do wdrożenia nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, w tym termicznego przekształcania odpadów oraz intensyfikacji odzysku, recyklingu odpadów oraz ich unieszkodliwiania w procesach innych niż składowanie, w także likwidacji zagrożeń wynikających ze składowania odpadów zgodnie z krajowym i wojewódzkimi planami gospodarki odpadami. Tym samym przyczyni się do realizacji zobowiązań akcesyjnych w zakresie gospodarki odpadami. Działania związane z rekultywacją dotyczyć będą przywrócenia naturalnego ukształtowania terenu i/lub osiągnięcia przez glebę lub ziemię zawartości substancji zgodnych z wymaganymi standardami. W ramach priorytetu mogą być realizowane wyłącznie projekty wielkoobszarowe na terenach niezurbanizowanych i jedynie w sytuacji, gdy obecny właściciel gruntu nie jest odpowiedzialny za powstanie zanieczyszczenia lub degradację środowiska

Podejmowane działania powinny zapewnić wzmocnienie pełnienia funkcji społecznych, m.in. udostępniania zrekultywowanych terenów w sposób nieograniczony i:

  • utrzymanie (lub poprawę) ekologicznych funkcji terenu lub,
  • utrzymanie (lub przywrócenie) bioróżnorodności lub tradycyjnego krajobrazu.

W ramach tych działań wsparcie będą mogły otrzymać działania związane z zabezpieczeniem osuwisk. W ramach kompleksowej rekultywacji przewiduje się również rozminowanie obszarów popoligonowych i usuwanie zanieczyszczeń gruntowych. Dodatkowo wspierane będą projekty dotyczące stabilizacji morskiej linii brzegowej, związane z ochroną i zabezpieczeniem brzegów morskich przed zanikiem plaż morskich.

W ramach priorytetu realizowane będą duże inwestycje według listy indykatywnej, takie jak: inwestycje z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi dotyczące instalacji i systemów obsługujących min. 150 tys. mieszkańców, inwestycje z zakresu rekultywacji terenów oraz ochrony brzegów morskich, a także polegające na zabezpieczeniu osuwisk o wartości, co najmniej 20 mln PLN. W ramach priorytetu współfinansowane będą, zgodnie i na zasadach określonych w art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego Fundusz Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1164/94, również zarejestrowane przez Komisję Europejską, projekty zgłoszone w ramach Funduszu Spójności w sektorze środowiska na podstawie Strategii wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004-2006, które z uwagi na wyczerpanie środków nie mogły otrzymać decyzji w okresie programowania 2004-2006.

Cel priorytetu:

Zmniejszenie udziału składowanych odpadów komunalnych i rekultywacja terenów zdegradowanych oraz ochrona brzegów morskich.

Działanie:

2.1. Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych

2.2. Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich

 

Przykładowe rodzaje projektów (dla działania 2.1):

Wsparcie uzyskają projekty obejmujące kompleksowe systemy gospodarowania odpadami komunalnymi uwzględniające co najmniej: działania prewencyjne, selektywne zbieranie, przygotowanie odpadów do odzysku lub unieszkodliwiania oraz, o ile wynika to z planów gospodarki odpadami, instalacje do odzysku, w tym recyklingu oraz unieszkodliwiania, a także działania na rzecz likwidacji zagrożeń wynikających ze składowania odpadów zgodnie z krajowym i wojewódzkimi planami gospodarki odpadami.

Dofinansowanie przeznaczone będzie na budowę:

  • punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w szczególności odpadów niebezpiecznych,
  • składowisk (wyłącznie jako element regionalnego zakładu zagospodarowania odpadów),
  • instalacji umożliwiających przygotowanie odpadów do procesów odzysku,
  • instalacji do odzysku, w tym recyklingu poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych lub odpadów powstałych w wyniku ich przetwarzania,
  • instalacji do termicznego przekształcania odpadów komunalnych z odzyskiem energii,
  • instalacji do unieszkodliwiania odpadów komunalnych w procesach innych niż składowanie.

Wskazane projekty powinny zawierać społeczne kampanie edukacyjne związane z zarządzaniem odpadami.

Minimalna wartość projektu: Brak ograniczeń (zgłaszane projekty muszą jednak dotyczyć instalacji i systemów gospodarki odpadami obsługujących co najmniej 150 tys. mieszkańców).

Maksymalny poziom dofinansowania z funduszy UE: 85% wydatków kwalifikowanych

Rodzaje beneficjentów:

  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz podmioty świadczące usługi z zakresu zadań własnych JST.

Przykładowe rodzaje projektów (dla działania 2.2):

  • rekultywacja terenów powojskowych oraz zdegradowanych przez przemysł i górnictwo (łącznie z działaniami udostępniającymi
  • tereny do rekultywacji - usuwanie min, zanieczyszczeń ropopochodnych i chemicznych),
  • projekty związane z zabezpieczeniem/stabilizacją osuwisk,
  • modernizacja i budowa umocnień brzegowych.

Minimalna wartość projektu: 20 mln zł

Maksymalny poziom dofinansowania z funduszy UE: 85% wydatków kwalifikowanych.

Rodzaje beneficjentów:

  • jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, podmioty świadczące usługi z zakresu zadań własnych JST, wojewodowie, PGL Lasy Państwowe i jego jednostki organizacyjne, urzędy morskie, wojsko - jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Obrony Narodowej oraz dla których jest on organem założycielskim lub organem nadzorczym oraz podmioty odpowiedzialne za realizację zadań wymienionych na liście indykatywnej.

Decyzją z 7 grudnia 2007 r. Komisja Europejska zatwierdziła Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. To zwieńczenie wielomiesięcznych prac nad przygotowaniem największego w historii Unii Europejskiej programu.

Wielkość środków unijnych zaangażowanych w realizację programu wynosi prawie 28 miliardów euro, co stanowi ok. 42 proc. całości środków polityki spójności.

W perspektywie finansowej na lata 2007-2013 maksymalna stopa dofinansowania ze środków wspólnotowych może wynieść 85% kosztów kwalifikowanych. Rzeczywisty poziom dofinansowania, odnoszący się do całkowitego kosztu inwestycji, będzie zazwyczaj kształtować się na zdecydowanie niższym poziomie. Wynika to z przepisów art. 55 rozporządzenia ogólnego 1083/2006, zgodnie, z którymi w przypadku projektów generujących dochód, które nie są objęte zasadami pomocy publicznej, wysokość wydatków kwalifikowanych odpowiada luce finansowej (tj. wartości inwestycji pomniejszonej o wysokość dochodów generowanych w trakcie funkcjonowania projektu). Szczegółowe zasady wyliczania poziomu dofinansowania dla takich projektów określone są w rozdziale 11 wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód.

Ostatecznie o wysokości wkładu beneficjenta decydować będzie umowa regulująca realizację projektu zawierana pomiędzy instytucją udzielającą wsparcia a beneficjentem tych środków określająca wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Łączna wielkość środków finansowych zaangażowanych w realizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 wyniesie 37,6 mld euro, z czego wkład unijny wynosić będzie 27,9 mld euro, zaś wkład krajowy – 9,7 mld euro. Podział środków UE dostępnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pomiędzy poszczególne sektory przedstawia się następująco:

  • środowisko – 4,8 mld euro
  • transport – 19,4 mld euro
  • energetyka – 1,7 mld euro
  • kultura – 490,0 mln euro
  • zdrowie – 350,0 mln euro
  • szkolnictwo wyższe – 500,0 mln euro

Dodatkowo dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przewidziane zostały środki na pomoc techniczną (w sumie 581,3 mln euro).

Celem programu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Program zgodnie z Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), zatwierdzonymi 7 maja 2007 r. przez Komisję Europejską, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w nich celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest również ważnym instrumentem realizacji odnowionej Strategii Lizbońskiej, a wydatki na cele priorytetowe UE stanowią w ramach programu 66,23 proc. całości wydatków ze środków unijnych.

Wzrost atrakcyjności Polski i regionów będzie osiągnięty dzięki inwestycjom w sześciu obszarach: transportu, środowiska, energetyki, kultury, ochrony zdrowia i szkolnictwa wyższego – poprzez realizację następujących celów szczegółowych programu:

  1. Budowa infrastruktury zapewniającej, że rozwój gospodarczy Polski będzie dokonywał się przy równoczesnym zachowaniu i poprawie stanu środowiska naturalnego.
  2. Zwiększenie dostępności głównych ośrodków gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią autostrad i dróg ekspresowych oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków transportu.
  3. Zapewnienie długookresowego bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez dywersyfikację dostaw, zmniejszenie energochłonności gospodarki i rozwój odnawialnych źródeł energii.
  4. Wykorzystanie potencjału kultury i dziedzictwa kulturowego o znaczeniu światowym i europejskim dla zwiększenia atrakcyjności Polski.
  5. Wspieranie utrzymania dobrego poziomu zdrowia zasobów pracy.
  6. Rozwój nowoczesnych ośrodków akademickich, w tym kształcących specjalistów w zakresie nowoczesnych technologii.

Zgodnie z celem głównym programu wybór priorytetów oraz działań odpowiada obszarom, które mają podstawowe znaczenie dla wzrostu atrakcyjności Polski i jej regionów.

Są to:

Priorytet I: Gospodarka wodno-ściekowa

Działanie 1.1 Gospodarka wodno – ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM

 

Priorytet II: Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi

Działanie 2.1 Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych

Działanie 2.2 Przywracanie terenom zdegradowanym wartości przyrodniczych i ochrona brzegów morskich

 

Priorytet III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska

Działanie 3.1 Retencjonowanie wody i zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego

Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom

Działanie 3.3 Monitoring środowiska

 

Priorytet IV: Przedsięwzięcia dostosowujące przedsiębiorstwa do wymogów ochrony środowiska

Działanie 4.1 Wsparcie systemów zarządzania środowiskowego

Działanie 4.2 Racjonalizacja gospodarki zasobami i odpadami w przedsiębiorstwach

Działanie 4.3 Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie wdrażania najlepszych dostępnych technik (BAT)

Działanie 4.4 Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie gospodarki wodno – ściekowej

Działanie 4.5 Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie ochrony powietrza

Działanie 4.6 Wsparcie dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów innych niż komunalne

 

Priorytet V: Ochrona przyrody i kształtowanie postaw ekologicznych

Działanie 5.1 Wspieranie kompleksowych projektów z zakresu ochrony siedlisk przyrodniczych (ekosystemów) na obszarach chronionych oraz zachowanie różnorodności gatunkowej

Działanie 5.2 Zwiększenie drożności korytarzy ekologicznych

Działanie 5.3 Opracowanie planów ochrony

Działanie 5.4 Kształtowanie postaw społecznych sprzyjających ochronie środowiska, w tym różnorodności biologicznej.

 

Priorytet VI: Drogowa i lotnicza sieć TEN-T

Działanie 6.1 Rozwój sieci drogowej TEN-T

Działanie 6.2 Zapewnienie sprawnego dostępu drogowego do największych ośrodków miejskich na terenie wschodniej Polski

Działanie 6.3 Rozwój sieci lotniczej TEN-T

 

Priorytet VII: Transport przyjazny środowisku

Działanie 7.1 Rozwój transportu kolejowego

Działanie 7.2 Rozwój transportu morskiego

Działanie 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych

Działanie 7.4 Rozwój transportu intermodalnego

Działanie 7.5 Poprawa stanu śródlądowych dróg wodnych

 

Priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe

Działanie 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Działanie 8.2 Drogi krajowe poza siecią TEN-T

Działanie 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych

Działanie 8.4 Bezpieczeństwo i ochrona transportu lotniczego

 

Priorytet IX: Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna

Działanie 9.1 Wysokosprawne wytwarzanie energii

Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii

Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej

Działanie 9.4 Wytwarzanie energii ze źródeł odnawialnych

Działanie 9.5 Wytwarzanie biopaliw ze źródeł odnawialnych

Działanie 9.6 Sieci ułatwiające odbiór energii ze źródeł odnawialnych

 

Priorytet X: Bezpieczeństwo energetyczne, w tym dywersyfikacja źródeł energii

Działanie 10.1 Rozwój systemów przesyłowych energii elektrycznej, gazu ziemnego i ropy naftowej oraz budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego

Działanie 10.2 Budowa systemów dystrybucji gazu ziemnego na terenach niezgazyfikowanych i modernizacja istniejących sieci dystrybucji.

Działanie 10.3 Rozwój przemysłu dla OZE

 

Priorytet XI: Kultura i dziedzictwo kulturowe

Działanie 11.1 Ochrona i zachowanie dziedzictwa kulturowego o znaczeniu ponadregionalnym

Działanie 11.2 Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym

Działanie 11.3 Infrastruktura szkolnictwa artystycznego

 

Priorytet XII: Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia

Działanie 12.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego

Działanie 12.2 Inwestycje w infrastrukturę ochrony zdrowia o znaczeniu ponadregionalnym.

 

Priorytet XIII: Infrastruktura szkolnictwa wyższego

Działanie 13.1 Infrastruktura szkolnictwa wyższego

 

Priorytet XIV: Pomoc techniczna – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Działanie 14.1 Sprawne zarządzanie programem

Działanie 14.2 Informacja i promocja

Działanie 14.3 Ewaluacja programu

 

Priorytet XV: Pomoc techniczna – Fundusz Spójności

Działanie 15.1 Sprawne zarządzanie programem

Działanie 15.2 Informacja i promocja

Działanie 15.3 Ewaluacja programu

Działanie 15.4 Wsparcie największych beneficjentów programu.

 

Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko jest minister właściwy ds. rozwoju regionalnego, który wykonuje swoje funkcje przy pomocy Departamentu Koordynacji Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Instytucja Zarządzająca przekazuje realizację części swoich zadań Instytucjom Pośredniczącym, tj. ministrom właściwym.

 

Instytucjami odpowiedzialnymi za wdrażanie poszczególnych priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Instytucjami Pośredniczącymi) są:

  • Ministerstwo Środowiska (priorytety I-V);
  • Ministerstwo Infrastruktury (priorytety VI-VIII);
  • Ministerstwo Gospodarki (priorytety IX-X);
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (priorytet XI);
  • Ministerstwo Zdrowia (priorytet XII);
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (priorytet XIII).

 

Role Instytucji Wdrażających (IP2) pełnią głównie jednostki sektora finansów publicznych, w tym dla priorytetu I – II wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

W dniu 25 czerwca 2007 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Ministrem Środowiska a WFOŚiGW w Katowicach w sprawie realizacji Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Na podstawie tego porozumienia WFOŚiGW w Katowicach pełni rolę Instytucji Wdrażającej w zakresie realizacji Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” dla dwóch osi priorytetowych: 

  • Oś priorytetowa 1 - Gospodarka wodno-ściekowa 
  • Oś priorytetowa 2 - Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi.